Aquest no és un article sobre com fer màrqueting, almenys no en un sentit literal, sinó que he decidit exposar algunes idees sobre la importància de saber per què fem màrqueting, o per què decidim fer determinades accions i no unes altres.
De tant en tant em trobo amb empreses, especialment del sector B2B industrial, molt reticents a fer màrqueting online, i fins i tot màrqueting en general. A veure, el màrqueting ens permet vendre més, arribar a més públic i mercats…, i dubto que cap empresa discuteixi la necessitat de millorar els resultats. A més, el màrqueting digital en concret és totalment mesurable, podem saber des del primer moment què està funcionant i què no. Així doncs, què origina la reticència?
En primer lloc, el fum. És cert, al sector s’ha venut molt de fum. Hi ha empreses que han invertit quantitats astronòmiques en webs i campanyes de màrqueting per obtenir uns resultats minsos, en el millor dels casos, o que obtenen resultats que són exactament això: fum —de què et serveix tenir milers d’usuaris de tràfic mensual si cap no et compra res?
Però, si per aquest motiu deixem de fer màrqueting, estem perdent molt més encara. El millor és formar-nos uns criteris mínims per identificar el màrqueting ben fet, que al final serà el que estigui alineat amb els objectius de la nostra empresa i ens doni resultats reals, és a dir, beneficis (sí, vendes…).
1. El màrqueting implica canvi
Hem de canviar la forma en què entenem el màrqueting: ja no val fer spam (de fet, no penso que hagi valgut mai…), perseguir els clients o posar ads pertot arreu, ni fer per inèrcia les mateixes accions de tota la vida. Hem d’entendre com han canviat les persones i els mercats. Sovint la falta de resultats en màrqueting passa perquè no entenem els canvis que s’han produït al nostre voltant, o perquè nosaltres mateixos no hem estat capaços d’evolucionar i adaptar-nos-hi.
2. El màrqueting ha de ser útil
El màrqueting actual que funciona és el que ajuda els usuaris o clients a resoldre problemes. Però els seus problemes, no els que a nosaltres ens sembla que té. Els nostres usuaris han d’estar oberts allò que oferim, hem de ser conscients d’allò que esperen sentir i complir amb les expectatives que els hem creat. No em refereixo només als continguts de blog que puguem crear, sinó a com, quan, on i a qui oferim els nostres productes o serveis.
3. Internet no és més, és menys i millor
Internet i la democratització de la tecnologia (millor connectivitat i dispositius més econòmics) ens han provocat la sensació que el nostre mercat és el món. Per tant, hi volem aplicar tècniques de mass media, que arribin al màxim de gent possible. Algú trucarà. Però no. Perquè internet demana segmentar, geolocalitzar, adreçar-nos a comunitats, perfils… Ens demana ser específics amb el nostre target i dir-li allò que espera sentir, no dir-li el mateix a tothom i esperar que soni la flauta. Internet no és un mitjà de masses, per tant hem de saber a qui ens volem adreçar.
4. La confiança és la nova moneda de canvi
Per què els ads ja no funcionen com abans? Durant molt de temps fer màrqueting, especialment a internet, ha estat equivalent a fer publicitat, sobretot pel ràpid retorn de la inversió que té la publicitat de pagament. Però això ja no funciona, almenys no si l’executem de la mateixa manera. La gent està cansada de l’excés de publicitat massiva que els persegueix pertot arreu i no els diu res que els interessi. Què fem doncs? Conèixer els nostres usuaris, parlar-hi i establir-hi una relació de confiança. La distància emocional és la gran barrera a vèncer a internet.
Quan tinguem una idea de màrqueting, hauríem de plantejar-nos per què la volem fer, si té sentit, si és útil i si ens estem adreçant a les persones adequades. Ens estalviarem temps, calers i uns quants maldecaps.
Vols comentar el post?