Com solem dir els analistes, cada web és un món, i si el mirem amb lupa cadascun té les seves particularitats. La primera cosa que ha de tenir el teu web és un propòsit: per què tinc una pàgina web?, què en vull aconseguir?
Una pista: les respostes han de ser mesurables.
Aquestes preguntes no les fem perquè sí: ajuden a entendre l’empresa i a establir uns objectius clars. Cada acció tindrà objectius diferents: descarregar un PDF, llegir un post, enviar un formulari… Si no fixem objectius i els mesurem, anem a cegues.
Però més enllà del que volem aconseguir (i mesurar), hi ha dades al nostre web que ens parlen de l’usuari, del que fa i de com es comporta. Si coneixem el nostre usuari, podrem entendre per què funciona o no el que estem fent.
1. Les omnipresents visites
Qui no sap quantes visites té el seu web? És una mètrica que queda molt bé a les presentacions, però que per sí sola no ens diu res: 1.000 visites, 10.000, 100.000… Són moltes o poques? Sense context no ens serveix. Sí, tens visites, però quantes t’han comprat?, quantes t’han tornat el producte?, per què moltes només han mirat i no han comprat?
2. Fonts de tràfic, fonts de vida
Sense fonts de tràfic, no hi ha tràfic. Per això és essencial saber d’on venen les nostres visites, i quins canals o estratègies estan portant realment usuaris cap al nostre web.
A Google Analytics podem observar diferents fonts de tràfic, com el directe, l’orgànic, cerques de pagament, display, social, de referència o email (i que analitzarem en un altre post).
Un cop sabem d’on venen les visites, podem creuar les dades per veure quin canal funciona millor a l’hora d’assolir els objectius marcats: els nostres clients compren més, o envien més formularis si venen per SEO?, els usuaris de social tenen menys (o més) taxa de rebot?…
3. Els dispositius, la dada de moda
Està molt de moda dir que cada cop més usuaris ens visiten des de mòbil. Però, què en fem?
El primer que hem de fer és creuar les dades de dispositius amb les fonts de tràfic: els nostres anuncis funcionen millor des de dispositius mòbils o des d’un ordinador?, a quines hores es connecten principalment els usuaris de PC?, i des de mòbil?, les visites des de dispositius mòbils que es connecten a les xarxes socials converteixen més que les visites a xarxes socials des d’ordinador?…
4. La temible i temuda taxa de rebot
La taxa de rebot ens diu els usuaris que no s’han interessat pel contingut de la nostra pàgina. Però el primer que hem de valorar és què considerem «falta d’interès»: si han llegit un post i després no han tornat per la pàgina, o si han estat menys de x temps i no han llegit el post, per exemple.
Sobre la taxa de rebot la pregunta estrella sol ser: una taxa de rebot del 70%-80% està bé? La resposta és sempre la mateixa: depèn.
Depèn de molts factors. Per exemple, aquest percentatge seria normal en un web de continguts, però és molt subjectiu: si el contingut és llarg, si hi ha vídeos, si el perfil d’usuari és més o menys “lector”…
De moment, fixa’t en aquest indicador com a tendència, per veure si es manté estable, o bé augmenta o disminueix, i si ho fa de forma escalada o de cop. Si ho fa de cop ens dirà que hi ha alguna cosa que no està funcionant bé, igual que una taxa de rebot excessivament baixa ens indicarà que hi ha alguna cosa que no s’està registrant correctament.
5. La taxa de conversió is the new black
Una fórmula molt simple que ens diu molt, moltíssim, sobre com ho estem fent:
Taxa de conversió = nombre de conversions totals / nombre de visites
La xifra resultant sol ser baixa (tret d’excepcions, poquíssimes). Un consell que us estalviarà temps, diners i maldecaps: si alguna agència us ofereix taxes de conversió altes, desconfieu. Segons l’estudi fet per FLAT101, la taxa mitjana de conversió d’un e-commerce a Espanya se situa en l’1,02%, amb un mínim del 0,08% i un màxim del 4,67%.
Les respostes que anem trobant ens ajudaran a decidir on enfoquem esforços, i a mesura que les resolguem en sorgiran més i més preguntes que ens ajudaran a afinar cada cop més les nostres accions.
Amb tot plegat ja tenim la foto global d’on provenen i el que fan els nostres usuaris, i si els agrada o no el que troben quan arriben al nostre web. A partir d’aquí, hi ha moltíssimes coses per mesurar i millorar! (i com a analista, això em fa molt feliç ;)).
Vols comentar el post?