Una de les preguntes més habituals que em trobo quan faig formació en LinkedIn per a empreses és si realment funciona. La resposta és simple: LinkedIn funciona si el fas funcionar.
Sempre he pensat que els perfils professionals que millor poden aprofitar LinkedIn són els equips comercials i de vendes, especialment en empreses B2B, per la senzilla raó que estan molt interessats a buscar possibles clients, i solen estar sotmesos a processos de decisió de compra més llargs. A dia d’avui, LinkedIn és per a aquests professionals una plataforma per fer networking amb què ni tan sols somiaven fa uns anys.
Les dades són clares. Al 2017 LinkedIn va sobrepassar la xifra de 500 milions d’usuaris arreu del món. D’aquests, n’hi ha 10 milions d’usuaris a Espanya, que es dediquen principalment a compartir continguts relacionats amb la seva activitat professional, i hi dediquen de mitjana 1,16 h per setmana.
És cert que darrerament han aparegut a LinkedIn molts continguts “buits”, publicacions de caire personal i existencial, per dir-ho d’alguna manera, que no tenen a veure amb l’activitat professional ni interessen a la resta d’usuaris (a mi, personalment, gens ni mica).
Com passa a qualsevol canal de comunicació, no tothom el fa servir per a allò que toca. Però amb tot, hi continua havent molta gent professional amb qui et pot interessar contactar. Hi renunciaries per tal d’estalviar-te veure la rebregadíssima frase motivacional del dia al canal de notícies? Si necessites vendre, no t’ho recomano…
Quina és la clau perquè LinkedIn funcioni?
La confiança.
Aquest apartat podria acabar aquí. Però m’explicaré. La confiança és essencial en qualsevol relació personal i professional, i està esdevenint la nova moneda de canvi a internet. Si les persones no confien en nosaltres, no ens contactaran, no llegiran el nostre email, no ens trucaran…
I com generem aquesta confiança? En primer lloc ens han de conèixer, i en segon els hem d’aportar valor.
Per on comencem?
1. Actualitza el teu perfil
Una de les primeres coses que fem quan coneixem algú és cercar-lo a LinkedIn. Amb això ens fem una primera impressió de quina mena de professional és. Que aquesta impressió sigui més o menys encertada depèn de com haguem treballat el nostre perfil. Al blog d’Inge Sáez hi ha consells molt pràctics per arreglar perfil de LinkedIn. També podeu fer una sessió de formació en equip on us ajudem a actualitzar el perfil in situ.
2. Afegeix contactes
Un cop tenim el perfil en bones condicions, hem de crear-nos una bona base de contactes. Si cliques al cercador, a la icona, aniràs a un cercador avançat on pots filtrar per diversos conceptes.
Un parell de recomanacions: no descartis ningú que t’enviï una invitació, no saps si et pot arribar a recomanar, amb qui està connectat…, i no comencis a enviar emails en fred tan bon punt els contactes t’acceptin. Aquest és el primer pas per generar confiança: no els espantis amb spam (qualsevol cosa que no t’hagin demanat explícitament és spam, encara que a tu et sembli que «això els pot interessar molt»).
3. Comparteix contingut de valor
Ara t’has de fer visible. Comparteix actualitzacions i notícies del teu sector, del que fas, de fires, sobre l’empresa… Aquí t’aniria genial que l’empresa tingués un blog. La clau és aportar valor, i que et percebin com un bon professional interessat pel que fas i al dia del teu sector. Pensa que la gent està una mica cansada del «compra, compra, compra» o del «mira què faig». Posa’t en la pell del teu client. Troba un equilibri entre les coses que els interessen i allò que tu vols comunicar.
4 consells per no perdre la il·lusió
A vegades m’he trobat persones que s’il·lusionen amb el potencial de LinkedIn i li dediquen un gran esforç, però abandonen aviat per falta de resultats.
- Gestiona bé les teves expectatives: LinkedIn no és per a tot, ni és la panacea universal, ni resol res en una setmana. Requereix, com qualsevol estratègia digital, dedicació i esforç d’acord amb el que volem aconseguir. Per publicar un post no ens començaran a ploure trucades.
- Constància: una de les claus de LinkedIn és la regularitat. Dedica-li una estona al dia, o cada dos o tres dies… Però no val publicar compulsivament durant tres hores i abandonar-lo durant dos mesos.
- Assaig i error: si no estem tenint els resultats que volem, no hem de pensar que LinkedIn no funciona. Potser no queda clar el que fem, no estem transmetent els missatges adients o els nostres contactes no són els correctes. Revisem, corregim i tornem a provar.
- Col·laboració: demana ajuda quan calgui, especialment a la resta de l’equip. Que et passin continguts, que comparteixin, que t’informin de notícies de l’empresa… És més fàcil fer funcionar les coses en equip.
Això és un punt de partida, amanit amb algunes reflexions personals i les respostes a preguntes que em solen fer. A partir d’aquí, cadascú fa el seu camí en funció d’on vol arribar.
Vols comentar el post?