En els darrers anys el màrqueting digital, i la tecnologia en general, no han deixat d’evolucionar. Un dels canvis més evidents és la capacitat cada cop més gran que tenen les empreses d’obtenir i emmagatzemar dades (ja siguin Big Data o no 😉).
Així, els equips de màrqueting, que abans no disposaven de gaire informació i havien de confiar en l’assaig-error, ara tenen quantitats ingents de dades sovint difícils de classificar, gestionar i interpretar correctament. A més, tot apunta que aquesta capacitat de compilar i emmagatzemar dades continuarà augmentant exponencialment en els pròxims anys.
Però això pot esdevenir un arma de doble tall: per una banda, els equips de màrqueting tenen més informació per optimitzar les campanyes de forma més ràpida i eficient, i prendre decisions estratègiques. Però per l’altra, és molt més fàcil perdre’ns entre tantes dades i no saber quina informació ens serà útil i quina hem de descartar, o fins i tot valorar la qualitat de les dades. Davant d’aquest nou escenari, l’analítica web com a tal ha quedat obsoleta, i cada cop parlem més d’analítica digital, que té en compte tot el conjunt de dades de les accions en els canals digitals, y no només els de la pàgina web.
Què és l’analítica digital?
L’analítica digital és un procés que va més enllà de l’anàlisi de la pàgina web i que abasta des de la definició d’objectius inicial, la recopilació de les dades, mesurament, anàlisi de les diferents fonts, i visualització i interpretació de les dades. Això ens ajuda a fer una radiografia del comportament dels usuaris actuals o potencials, tant en llocs web, llocs mòbils o aplicacions mòbils.
Com ajuda l’analítica digital en la teva estratègia de màrqueting?
Si duus a terme accions de màrqueting i no en mesures el rendiment, el més probable és que estiguis llençant els diners. Necessites mesurar els teus resultats. Si els analitzes, podràs saber si les accions estan funcionant o per què no funcionen, i decidir en aquest darrer cas de forma ràpida com corregir-les i obtenir resultats positius al més aviat possible. Però, per aprofitar al màxim la informació que ens aporta l’analítica digital, et recomanem que segueixis aquests cinc passos bàsics:
- Estableix els teus objectius. No val començar la casa per la teulada, necessitem establir uns objectius clars, específics i mesurables. Per exemple, reduir la taxa de carrets de compra abandonats, que descarreguin un catàleg, que s’inscriguin a un esdeveniment… Al post Los 8 pasos de un plan de medición expliquem quins poden ser aquests objectius i com configurar-los i mesurar-los.
- Compila i emmagatzema les dades. Per començar, hem d’identificar totes les fonts de què podem obtenir dades sobre els usuaris: Google Analytics, CRM, bases de dades, Mailchimp…, i definir on els emmagatzemarem (en un servidor local, en cloud…). Cal tenir en compte que sovint ens interessarà creuar aquestes dades. Així podem començar a preparar la infraestructura per a l’anàlisi posterior.
- Tracta i filtra les dades. No totes les dades són necessàries ni ens seran útils per prendre decisions, i fins i tot algunes dades poden estar esbiaixades perquè no les estem compilant o filtrant bé. Hem de ser crítics a l’hora de seleccionar les dades que estiguin alineades amb els nostres objectius i realment ens aportin valor. A més, ens hem d’assegurar de la qualitat de les dades que compilem: hem exclòs les IP internes per no registrar les nostres visites com a usuaris reals?, necessitem crear una vista per a l’UserID?, volem tenir una vista filtrada únicament per als usuaris que es connectin des de mòbil?
- Posa les dades en context. Un cop ja tenim els objectius fixats i les dades netes i filtrades, hem d’aconseguir que aquestes dades expliquin una història. Per a això, són molt útils els quadres de comandament o dashboards, que mostren els KPI que ens interessen i ens faciliten actuar en el lloc concret i de forma ràpida quan salten les alarmes. Els passos anteriors ens donaran una pista de si ho fem amb PowerBI, Tableau o Google DataStudio, per exemple.
- Analitza i extreu conclusions. La darrera fase és la més important: treure conclusions que ens obliguin a fer alguna acció. Per a aconseguir-ho analitzarem totes les dades segmentant-les i fent comparacions amb diferents períodes per obtenir informació de valor. Si fem un informe per al departament de màrqueting haurem d’incloure sempre conclusions. Per exemple, podem arribar a conclusions com que els usuaris que visualitzen el vídeo a la pàgina X converteixen més que els que no els veuen, per tant podríem replicar l’acció en altres productes o serveis, o provar a inserir aquest vídeo a la newsletter per avaluar si té el mateix impacto que al web.
En resum, l’analítica digital ha esdevingut una eina imprescindible tant per als especialistes de màrqueting com per a la direcció de l’empresa, ja que ens ajuda a millorar els resultats i la rendibilitat de totes les nostres acciones de màrqueting.
Vols comentar el post?