Els sliders solen ser l’element en discòrdia de molts webs. Sovint hi ha algú que pensa que són una bona idea, ja sigui per disseny, perquè ho ha vist a altres llocs, o perquè troba que és la forma de destacar diferents missatges, productes o serveis i no haver-ne de triar només un.
De fet, aquest darrer motiu és el més habitual. Fa la impressió que si triem només un producte o servei, o destaquem una sola idea, estem perdent oportunitats, i que potser el client que entra al web està buscant precisament allò que deixem de posar. No direm que sigui pas fàcil, però el fet de no posar sliders en ajudarà a focalitzar-nos en allò realment important per al nostre usuari. A més, els sliders ens perjudiquen molt més del que ens ajuden.
Karl Gilis, propietari de AGConsult i reputat expert en conversió, ho resumeix molt bé:
«Els sliders només existeixen perquè als dissenyadors els encanten. I perquè fan la vida més fàcil a l’equip encarregat del web: poden donar a cada departament o producte un lloc a la home. No cal que triïn.
Però la teva feina no és fer feliços els teus companys. La teva feina és fer feliços els teus usuaris. I vendre. Aquest és el gran problema dels sliders: que no converteixen. Mai ho han fet i mai ho faran.»
Per si de cas necessites més motius —encara més que el fet que els sliders NO t’ajuden a vendre més, ni a vendre i prou—, aquí tens algunes dades i estudis per convèncer-te de treure, o encara millor, no posar mai, sliders al teu web.
- Només l’1% dels usuaris clica en un slider, i aquests ho fan a la primera imatge en el 84% dels casos. Per tant, els sliders que no estiguin en primera posició no tindrian cap impacte. Això fa que la ràtio de conversió d’un slider sigui baixíssima, de fet, pràcticament la mateixa que una imatge estàtica.
- Els sliders provoquen la «ceguesa del bàner». Els usuaris quasi mai miren res que sembli un anunci, ho sigui realment o no. I com que els sliders s’hi assemblen, s’ha descobert que tendeixen a ignorar-los la gran majoria de vegades.
- L’ull humà no respon bé al moviment. La nostra retina respon de forma inconscient a qualsevol cosa que es mou, el que s’anomena saccade. Això vol dir que el moviment distreu els usuaris i fa que no es fixin en allò que realment ens interessa.
- Provoquen la «fatiga de la decisió». El fet de decidir cansa els usuaris, per tant si els oferim diferents alternatives i els fem triar, és molt probable que no prenguin cap decisió, perquè no els estem ajudant a resoldre el seu problema.
- Els sliders tenen un impacte negatiu en el SEO. Si una pàgina triga més de dos segons a carregar, l’experiència de l’usuari es veu afectada amb cada segon que passa. A més, Google ja va indicar que la velocitat del site és un dels principals factors de posicionament d’un web, i a partir del 2018 ho serà encara més a mòbils.
- No funcionen bé a mòbils. A banda del factor velocitat que hem comentat en el punt anterior, els sliders no tenen una bona usabilitat a mòbils, és molt millor permetre que l’usuari faci scroll cap a baix que no fer-li rotar un slider.
- Fan baixar el contingut, la qual cosa perjudica l’experiència d’usuari i el posicionament. Google ja va avisar que els webs amb poc contingut «above the fold», és a dir, per sobre del punt de visió de l’usuari i que l’obliga a fer scroll, posicionarien pitjor, perquè els usuaris es queixaven del fet d’haver de fer scroll i passar ads per arribar al contingut.
Hi ha moltes alternatives als sliders, el millor criteri per triar-ne una és pensar en els teus usuaris, en com els pots ajudar o què els interessa.
Vols comentar el post?