Les landing pages són potser un dels conceptes més confusos en màrqueting digital, tant a l’hora de definir què és i què no és una landing page, com per determinar quan i per a què les fem servir.
La seva traducció literal, «pàgina d’aterratge», fa pensar que es tracta simplement d’una pàgina on «aterren» els usuaris, és a dir, on van a parar quan arriben al nostre web. Des d’aquest punt de vista, una landing page seria qualsevol de les pàgines d’un web.
Tanmateix, nosaltres les fem servir en un sentit més restringit. Considerem una landing page com una pàgina específicament pensada per convertir, enfocada a un sol objectiu i amb una estructura i característiques tècniques determinades. D’entrada no s’entén massa, oi? En aquest post us explicarem què és i per a què serveix una landing page, i us mostrarem un exemple pràctic.
Per començar a aclarir-ho, direm que una pàgina d’un article de blog, la pàgina de contacte de l’empresa, o la home o pàgina principal del web no serien landing pages.
Per a què es fa servir una landing page?
Les landings estan molt enfocades a conversió, és a dir, a l’etapa final del procés de compra. Intenten atreure i convèncer usuaris que estan molt a prop de fer una acció, ja sigui fer una trucada, enviar un formulari o fer una reserva.
Per això es fan servir per a campanyes de màrqueting específiques, i no per a tot un web, ja que no tots els usuaris que arriben a una pàgina web es troben en la mateixa fase del procés de compra.
Un dels usos més habituals, i on dona molt bons resultats, és a campanyes de Google AdWords. Els usuaris hi arriben buscant unes paraules clau determinades, que activen les nostres campanyes i responen al producte o servei que es promociona a la landing. Per tant, ja hi ha un interès o una intenció de compra clara.
També es poden fer servir per a promocions o ofertes especials, llançament de nous productes o serveis, i per promocionar l’assistència a fires i esdeveniments.
Quines característiques tenen aquest tipus de pàgines?
- Tenen un únic objectiu, clar i específic.
- S’hi elimina el menú de navegació del web, per evitar que els usuaris «es perdin».
- Té un temps de càrrega molt ràpid. Se solen fer amb programes específics com Unbounce o Hubspot, però el més eficient és programar-les directament amb HTML.
- La URL està optimitzada amb paraules clau de les campanyes d’AdWords.
Estructura d’una landing page
L’estructura d’una pàgina d’aterratge està pensada per convertir. Per tant, els missatges i arguments de venda seran molt clars i enfocats a beneficis, i hi inclourem elements de confiança per persuadir, com poden ser testimonials o xifres de l’empresa.
Una landing page tindrà:
Capçalera
Que inclogui algun element gràfic, i amb missatges breus i directes.
Frase destacada
S’ha de correspondre amb l’anunci i les paraules clau que han dut l’usuari a la pàgina. La nostra proposta de valor ha de quedar clara en aquesta primera zona.
Beneficis
Expressats de forma breu i amb un format de llista o molt visual. També es poden incloure dades, si les tenim.
Formulari de contacte
Amb els mínims camps necessaris i un CTA persuasiu que inciti a l’acció.
Elements de confiança
Com testimonials de clients, qui és l’empresa, xifres de la companyia, o dades de contacte.
Exemple de landing page per a campanyes d’AdWords
Pantur, una empresa dedicada a la fabricació d’stencils per a SMD, peces de precisió i fabricació additiva 3D, va decidir promocionar els serveis d’impressió 3D. L’empresa és molt coneguda en el seu sector, per tant ens van poder estalviar els elements de confiança i fer-la més directa.
Amb aquesta landing page hem aconseguit una ràtio de conversió del 3,16% en les campanyes d’AdWords, molt superior a la mitjana del sector.
Google recomana que el first time byte (primera imatge que es veu a la pantalla) estigui per sota dels 0,5 segons, i el temps de càrrega total de la pàgina, per sota dels 2 segons. A la landing de Pantur el first time byte és de 0,229 segons, i la càrrega total es fa en 1,4 segons.
Algunes recomanacions finals
- Les landings han de respondre a una estratègia i a una necessitat de mercat. No les facis «per provar» o per donar sortida a quelcom que ningú no vol o està buscant. Les landings converteixen usuaris interessats en clients, no els creen.
- Defineix bé a quin usuari t’adreces, n’has de triar un. Res no és «per a tothom».
- Els missatges confusos, massa ambigus o generalistes espatllen totalment una landing page. Ha de quedar clar què oferim o de què parlem.
- El temps de càrrega ha d’estar optimitzat. Sovint es fan les pàgines a dins del mateix sistema que el web, sense una bona velocitat de càrrega, la qual cosa no agrada gens a Google.
En una landing page cada element ha d’estar pensat al detall i perfectament optimitzat, tant el disseny i la programació com la redacció de textos. Estem a la fase final de conversió, un mínim error ens pot fer perdre una venda o un contacte. Però, ben fetes, són una eina de màrqueting i vendes molt efectiva!
Vols comentar el post?