Molt sovint els clients estan interessats en l’analítica web, però tenen molts dubtes. No saben si l’analítica és per al seu tipus de negoci, o si només és útil per als e-commerce. La meva resposta és sempre la mateixa: l’analítica web és necessària per a qualsevol persona o empresa que estigui a internet.
A partir d’aquí, podem mesurar diferents accions en funció de l’estratègia i els objectius: el procés de compra en un e-commerce, quant converteix una campanya de generació de tràfic o com està funcionant el nostre blog.
Un blog és essencial en una bona estratègia de màrqueting digital, però hem de tenir clar per què i per a què el volem. Aleshores podem definir-ne els objectius i com els mesurarem. Hi ha algunes preguntes que ens poden orientar:
- Interessen els continguts que publiquem?
- Se’ls llegeixen a consciència o superficialment?
- Els comparteixen a les xarxes socials?
- Els comenten?
Ens podríem fer moltíssimes preguntes, aquestes són només una petita mostra. Però totes tenen el mateix transfons, esbrinar la percepció de l’usuari sobre els nostres continguts: li agraden?, l’avorreixen?, l’entusiasmen?, hi fa un cop d’ull i marxa espantat?
L’analítica web ens ajuda a trobar respostes a aquestes i altres preguntes que ens podem fer. Us explico alguns dels indicadors que se solen mesurar en un blog.
El temps mig de lectura
El temps mig de lectura és un clar indicador de l’interès de l’usuari. Arriba al nostre blog perquè el títol o alguna publicació a xarxes li ha cridat l’atenció, i llegirà el post amb més o menys detall en funció de si respon a les seves expectatives.
Fem un exemple. Partim de la base que, de mitjana, el temps de lectura sol ser de 200 a 300 paraules per minut. Un cop tenim aquesta dada podem utilitzar un conversor.
Si tenim un text de 700 paraules, podem dir que triguem a llegir-lo 2 minuts i 19 segons, és a dir, 139 segons. Així, si llegim un 25% del post haurem estat 34,75 segons, i si en llegim el 50% haurem trigat 69,5 segons.
Amb l’analítica haurem de monitoritzar el temps a la pàgina, i el nivell d’scroll i el temps que ha trigat per avaluar si el post s’ha llegit o no. Evidentment no és una dada precisa al 100%, però sí que ens ajudarà a observar una tendència.
Les reaccions a xarxes socials
Podem mesurar quins posts es comparteixen més o menys, i quins es comenten. Segons la xarxa social podem establir diferents indicadors: nombre de likes, vegades que es comparteix o retuiteja, nombre de comentaris…
Això ens permet veure també quines temàtiques tenen més èxit a Facebook, a Twitter o a LinkedIn.
A més, es poden mesurar els posts que han portat més tràfic al web (clic als enllaços del que compartim). Després haurem de veure si se l’han llegit o han compartit, però d’entrada veiem l’interès inicial.
Pàgines vistes per usuari
Aquesta dada ens indica que a l’usuari li ha interessat prou el post per continuar navegant pel nostre blog i mirar altres continguts.
A mode orientatiu, la mitjana de pàgines vistes per usuari en un blog és de dues, així que no ens hem de deprimir si veiem que els usuaris no es llegeixen les vint últimes entrades.
Penseu també que totes les dades s’han de posar en context, i s’han de creuar amb altres dades. Per exemple, si un usuari llegeix el nostre post i marxa potser és per un problema d’usabilitat de la pàgina o perquè els continguts relacionats que oferim no interessen.
Taxa de rebot
La taxa de rebot ens indica quants usuaris han abandonat la pàgina abans del que ens agradaria, és a dir, que no els ha agradat el nostre contingut.
Hem d’anar en compte a l’hora de configurar i d’interpretar aquesta dada. Per exemple, podem considerar que si ha estat menys d’x temps en la pàgina no ha llegit el contingut perquè no l’ha trobat prou interessant. En aquest cas, caldria configurar un hit a la pàgina que es dispari al cap d’un temps, com un minut.
Però si fixem la taxa de rebot en usuaris que abandonen el blog després de llegir una sola pàgina i no han navegat pel web, no vol dir necessàriament que no els interessi el contingut. Hi ha usuaris que busquen informació sobre un tema específic, o només llegeixen el més nou perquè ja han vist la resta de posts.
També hem de pensar que les taxes de rebot solen ser elevades. Una taxa de rebot en un blog pot estar tranquil·lament entre el 70% i el 80% sense que ens haguem de preocupar.
Per tal de mesurar correctament el rendiment d’un blog és essencial etiquetar amb UTM tots els posts que compartim. D’aquesta manera també podrem analitzar l’èxit o fracàs de cadascun dels posts.
També és molt important respondre sempre als comentaris que facin els usuaris. Si comences en un nou projecte has de tenir paciència, perquè els comentaris no arribaran de seguida. De primer t’han de conèixer, i quan l’usuari estigui preparat es produirà la màgia del comentari. És de vital importància respondre a tots els comentaris de forma respectuosa, tant els favorables com els que no ho són.
Els comentaris ens donen informació qualitativa molt interessant del que opinen els nostres usuaris. Si tens comentaris és un molt bon indicador que els continguts interessen i que el teu blog està funcionant correctament.
Vols comentar el post?